فروش سرور hp فروش سرور فروش سرور اچ پی

فروش سرور hp فروش سرور فروش سرور اچ پی

فروش سرور hp فروش سرور فروش سرور اچ پی
فروش سرور hp فروش سرور فروش سرور اچ پی

فروش سرور hp فروش سرور فروش سرور اچ پی

فروش سرور hp فروش سرور فروش سرور اچ پی

فناوری NFC

فناوری NFC

همیشه برقراری ارتباط بین تجهیزات دیجیتالی پیچیده نیست گاهی فقط کافیست اونها رو کنار هم قرار بدیدن. امروز با توجه به دستگاه های بیشتری که هر روز وارد بازار میشه، میخواهیم بیشتر راجع به مزایا و معایب این فناوری بگیم و اینکه این فناوری تا چه اندازه توی تجهیزات دیجیتالی امروزی، مصرف داشته.

NFCیه پروتکل است که برای انتقال با برد کوتاه در حد چند سانتیمتره، این پروتکل یه شکل پیشرفته تر از تکنولوژی RFID محسوب میشود. با این تفاوت که فناوری RFID  یک ارتباط یک طرفه می باشد، که در آن همیشه یک فرستنده که غالبا شبیه یک برچسب می باشد،که اطلاعات رو ارسال میکنه و یک دستگاه هم که نقش گیرنده رو ایفا میکند میتونه اطلاعات روی اون برچسب رو دریافت بکنه.

 

اما فناوری NFC میتونه یه ارتباط دو سویه باشه، یعنی فرستنده و گیرنده بسته به نیاز کاربر، میتونند نقش هاشون رو با هم عوض کنند.

هر دو فناوریNFC  و  RFIDبسیار به هم شبیه هستن ولی RFIDپیش از  NFC طراحی شده و به همین دلیل شهرت بیشتری نسبت به  NFCدارد.

طراحی این برچسب ها کار آن چنان دشواری نیست. مسیر انتقال هم، موج کوتاه رادیوی است.

در عین حال فرستنده به نحوی تنظیم میشود که اطلاعات اون توسط RFID readerیاNFC reader خونده بشه.در فناوری NFCبه تازگی برچسب هایی طراحی شدن که از میدان مغناطیس برای فعال سازی و ارسال اطلاعات استفاده میکنن.البته خیلی ها هم، فناوری NFC رو با بلوتوث مقایسه می کنن.ولی باید گفت هر کدوم از این فناوری ها کاربرد مخصوص خودشون رو دارن، و تفاوت زیادی بین اونها وجود داره.

ولی NFC کجاها کاربرد داره؟ و آیا فکر میکنید تا به امروز از این تکنولوژی  استفاده کردید یا نه؟

کاربردهای NFCبه سه دسته تقسیم میشه: اولانتقال اطلاعات: مثل زمانی که فایلی رو از یک گوشی به گوشی دیگه منتقل میکنیم.دوم هماهنگی: مثل زمانیکه اطلاعات شبکه ایکه بهش متصل هستیم رو عینا به گوشی یا دستگاه دیگه ای منتقل میکنیم.وسومداد و ستد:که به همه ی تراکنش های مالی مربوط به خرید و فروش اطلاق میشه.

بهتره کاربردهای NFCرو با چند مثال در زندگی روزمره بگیم. شما از مکانیزم آژیرهای ضد سرقت در فروشگاه ها مطلع هستید؟ خیلی از فروشگاه ها برای جلوگیری از سرقت کالاهاشون از همین فناوری استفاده میکنند.

تا حالا به گیره های متصل به اجناس فروشگاه ها توجه کردید؟ این گیره ها میتونه حاوی همون برچسب های RFID یا حتیNFCباشه.اگر پول کالایی که توسط مشتری انتخاب شده قبلا توی صندوق پرداخت نشده باشه این برچسب ها اطلاعات عدم خرید کالا توسط مشتری رو به دستگاه های آژیر فروشگاه ارسال میکنند.

شاید شما شاغل باشید و هر روز برای ورود به محل کاری تون از کارت های پرسنلی استفاده میکنید تا به حال به سیستم شناسایی این کارت ها دقت کردید ؟ برای شناسایی این کارت ها، معمولا باید اونها رو در فاصله ی چند سانتیمتری از دستگاه قرار داد . بعد از اینکه دستگاه اطلاعات هویتی صاحب کارت رو شناسایی کرد لحظه ی ورود و یا خروج در حافظه ی دستگاه ثبت میشه.معمولا این کارت ها هم میتونند از فناوری nfc استفاده میکنند.

اما سایر کاربردها چی میتونه باشه؟به طور کلی، از طریق این فناوری میشه هویت یک شخص یا جسم رو تشخیص داد!

حتی اگهی های استخدام هم میتونن مجهز به این سیستم باشن، کافیه متقاضی، گوشی تلفن خودش رو نزدیک اگهی استخدام ببره تا اطلاعاتش روی میکرو چیپ آگهی ثبت بشه، حالا کارفرما میتونه با توجه به اطلاعاتی که از افراد متقاضی به دست آورده، کارمند مورد نظر خودش رو انتخاب و با اون تماس بگیره.

یکی از کاربردهای این فناوری میتونه استفاده به عنوان کارت گارانتی باشه، با نصب برچسب های NFC میشه به راحتی زمان خرید و اطلاعات مشتری رو روی وسایل ثبت کردو مشتری میتونه با نزدیک کردن تلفن همراه خودش اطلاعات رو روی گوشی ببینه.

خوندن بروشور کالاهای مجهز به برچسب های NFC، باز و بسته کردن قفل ها فقط برای افراد مجاز ، ارسال کارت ویزیت و موارد اینچنین، میتونن همگی از کاربردهای این پروتکل باشن.ولی یکی از بحث های چالش برانگیز استفاده از این فناوری، زمانیکه صحبت از تراکنش های مالی میشه.

میتونیم به راحتی اطلاعات حساب بانکی رو به دستگاه همراهی که مجهز به NFC هست، منتقل کرد دیگه بعد از اون نیازی به کارتهای عابر بانکی نیست، کافیه که دستگاهتون رو که میتونه تلفن همراه، تبلت، دستگاه MP3 Playerویا حتی ساعت مچیتون باشه رو به NFC reader فروشگاه نزدیک کنید تا تراکنش های مالی، بعد از تشخیص هویت و اطلاعات بانکی مشتری ،با مجوز خریدار ،به راحتی صورت بگیره.

فناوری NFC

فناوری NFC

ولی چرا چالش بر انگیزه؟خوبهرجا که صحبت از مباحث مالی باشه، انگیزه ی افراد سودجو هم برای سو استفاده بالاتر میره! اینجاست که لازم میشه تا معایب و نقاط ضعف این فناوری بیشتر و دقیق تر بررسی بشه.یکی از بزرگترین اشکالاتی که میتونه برای این فناوری ایجاد بشه sniff(اسنیف) یا شنود غیر مجازه. یعنی افرادی بدون مجوز به اطلاعاتی که بین دو دستگاه رد و بدل میشه، دسترسی پیدا کنند و از اون بدتر میتونه،امکان تغییر این اطلاعات و ارسال اطلاعات ناسالم به گیرنده باشه.ولی اشکال دیگه ای که به راحتی ایجاد میشه تخریب و از بین بردن کامل سیگنالهای ارتباطیه این پروتکله. NFC forum اسم یهمجمعیه که توسعه این پروتکل و وضع استاندارهای اون رو به عهده داره.

و اما پاسخ این مجمع در مقابل نقاط ضعف این فناوری تا به امروز چی بوده؟

اعضای این مجمع معتقدند که حفظ امنیت در استفاده از این پروتکل، به عهده ی فردیه که از اون استفاده میکنه. ولی شاید بهتر این بود که از ابتدا، استفاده از استاندارد های انتقال اطلاعات، روی این پروتکل اعمال میشد و اطلاعات از کانال امنی منتقل میشدند.

در حال حاضر چنانچه از این فناوری در تراکنش های مالی استفاده بشه رمز گذاری باید از طرف بانک مقصد روی اطلاعات کارت NFC و تجهیزات دیجیتالیه مجهز به  NFC ی کاربر قرار گرفته باشه ، ولی چنانچه بانک ها این رمز نگاری رو روی اطلاعات مشتریان خودشون قرار نداده باشند به راحتی اطلاعات بانکی افراد مورد سودجویی قرار میگیرهو تازه باز هم باید امیدوار بود تا فروشندگان هم، از ارسال اطلاعات بصورت رمز شده استفاده کنند.خوب شاید بهتر بود این مجمع استاندارد رمز نگاری SSL رو از ابتدا خودش روی این پروتکل اعمال میکرد.

ولی درعین حال اعضای این مجمع اعلام میکنند که برد انتقال اطلاعات از طریق  NFC رو در حد چند سانتی متر کاهش داده اند. و معتقدند که کاهش فاصله در انتقال اطلاعات به کمتر از ۱۰ سانتی متر یک تمهید در برابر شنودهای غیرمجاز محسوب میشه.در حالی که با تجهیزات پیشرفته و تقویت کننده، امکان شنود برای افراد غیر مجاز در فاصله های دورتر هم امکان پذیره.

ولی در عین حال با توجه به معایب و محاسن این تکنولوژی، باید به این نکته اشاره کنیم که اغلب فروشنده ها تمایل زیادی دارند تا مشتریانشون از این تکنولوژی برای پرداخت های خودشون استفاده کنند.چرا که از این طریق میشه یه سری اطلاعات تبلیغاتی رو برای مشتری ارسال کرد و در عین حال سلایق خرید مشتری هم به راحتی ثبت میشه.

ولی دنیای دیجیتال آینده تا چه اندازه از این فناوری استقبال میکنه؟

هر روز شاهد گجت ها و ابزارهایی هستیم که از فناوری NFCبهره میبرند. به عنوان مثال شرکتی،ماوس کنترل از راه دوری رو با استفاده از این فناوری طراحی کرده به نحوی که برای معرفی ماوس به کامپیوتر تنها کافیه اون روروی کامپیوتر مجهز به nfc قرار بدید تا بلافاصله ماوس توسط کامپیوتر شناسایی بشه.

در همین رابطه پریزهای برقی مجهز به همین فناوری طراحی شده به نحوی که اگر شما بیرون از خانه مشغول شارژ دستگاه دیجیتالی خودتون باشید، هزینه ی استفاده از برق از حساب شما کسر میشه. روش کار هم چندان پیچیده نیست این پریز های با استفاده از nfcبه اطلاعات حساب بانکی مصرف کننده برق متصل شده و بنا به میزان استفاده ی کاربر، هزینه از حساب بانکی مشتری کسر میشه.

فناوری NFCتوی دنیای پرینترها هم نفوذ کرده، یک شرکت کره ای با پشتیبانی از همین فناوری تونستهپرینتر جیبی ای رو طراحی کنه.

به نحوی که کافیست عکس مورد نظر خودتان را بر روی گوشی تلفن همراه  خود انتخاب کنید و بعد از نزدیک کردن گوشی به پرینتر به آسانی  یک نسخه کاغذی از تصویر مورد نظرتان را میتوانید از پرینتر دریافت کنید.

با توجه به معایب و مزایایی که این تکنولوژی به همراه داره خیلی ها معتقدند که این پروتکل به شکل فعلی نمیتواند موفق باشد و تغییر در اون لازم و ضروری می باشد، ولی عده ای همچنان از طرفداران این تکنولوژی هستند و معایب اون را چندان پر اهمیت نمیدونند. و در حد قابل قبولی کامل می دانند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.